J. Aust. Coll. Nutr. & Env. Med. Vol. 26 No.1 (April 2007) page 1-4

Sodo
i W

s AT

ACNEM

Dr George L Carlo'

... the new Danish cohort
study does not support
the reassurances that
have been ascribed to it.
It is a ruse based upon a
program initiated by the
telecommunications
industry more than a
decade ago to control the
global scientific research
agenda concerning cell
phones and health

effects.

fter a number of prominent, peer-
Areviewed studies indicating that cell
phone radiation can cause genetic
damage, brain and blood cell dysfunction and a
host of health problems including cancer, now
comes a Danish study that appears to say
there is no danger at all. And, that is exactly
what cell phone users want to hear — if it is
true.

The problem is that the new Danish cohort
study does not support the reassurances that
have been ascribed to it. It is a ruse based upon
aprogram initiated by the telecommunications
industry more than a decade ago to control the
global scientific research agenda concerning cell
phones and health effects. The industry strategy
has been to fund low-risk studies that will
assure a positive result — and then use it to
convince the news media and the public that it
is proof that cell phones are safe. Even though
the actual science proved nothing of the sort.

It is against this backdrop that the Danish
study provides an illustrative case history.

The Study

In my training as a professional
epidemiologist, I learned early in my career
how to properly design a study to produce a
valuable finding. In the process it became evident
that it was also possible to skew a study in
order to produce a pre-ordained outcome. And
this is what appears to have happened in this
Danish epidemiological study. This study,
funded by the telecommunications industry,
was clearly created in order to produce a
positive, low-risk finding.

A low risk study is one that has minimal
opportunity to conclude with results contrary
to the interests of the industry. Epidemiological
studies are targets because they are
observational in nature instead of experimental
(the subjects are not manipulated according to
a study protocol) and there are methodological
shortcomings in all study designs. It is therefore
possible to design studies with pre-determined
outcomes that still fall within the range of
acceptable science. Thus, even highly flawed
epidemiological studies can be published in
peer-reviewed journals because they are judged
against a pragmatic set of standards that assume
the highest integrity among the investigators. !
Jill Unger, Milt Bowling and Martin Schram contributed to this work

Experienced investigators clearly understand
the influences of various decisions in the study

The Latest Reassurance Ruse About Cell
Phones and Cancer

process, and that is why epidemiological studies
contain very extensive discussions about
methodological assumptions and shortcomings.
Because this in-depth knowledge of methods
is a necessary skill for all epidemiologists,
epidemiological studies can be relatively easy
to manipulate — in design, implementation and
reporting.

The Danish Cohort Study Was Epidem-
iologically Designed To Produce A Pre-
Ordained Positive Outcome

The study, although published in the Journal
of the National Cancer Institute, followed a
pre-determined methodology that gave it little
chance to find any increase in the risk of cancer
among cell phone users in Denmark. The basis
for this assertion is described below. The
study was also industry-friendly from a public
relations perspective: several hundred thousand
people could be included in the study, and thus
it could be packaged as a very large study that
would seem meaningful to the media. Prior to
the onset of the study, it would have been clear
that, if managed properly, the study could
provide very useful data for the industry’s
position that cell phones are safe.

The Working Hypothesis And Statistics
Were Weighted Toward Finding No
Risk.

* The working hypothesis involved looking at
a large group of cell phone users and
comparing their estimated cancer
expectancy with the general population in
Denmark. The cell phone user population
was heterogeneous in terms of gender, age,
socio-economic status, personal health
habits and occupation. There was nothing
in the definition of who was included and
who was not that was actually relevant to
cell phone radiation exposure — a cell phone
user was defined as someone who made
only one call per week over a period of six
months or more. Finding a cell phone related
cancer risk among this group would be akin
to identifying excess lung cancer risk among
people who smoked one cigarette a week —
similar to inding a needle in a haystack.

» The investigators failed to include statistical
power calculations in the report. These data
would have detailed specifically how large a
risk the study could address as well as how
large a statistical risk could be excluded

Journal of the Australasian College of Nutritional & Environmental Medicine - April 2007 - 1



with this study design. A doubling or tripling
in risk could still be in the data but not
revealed because the statistics were not
robust enough to find it. Leaving the power
calculations out of the report opened the
door for un-challenged, open-
endedassurances about the safety of cell
phones — which were not based at all on
data within the study.

The Danish investigators failed to explain
that, even if taken at face value, the study
can only rule out statistical risks that are
dramatically large. In fact the study did not
contain even one statistically significant
finding that would attest to the veracity of
the headlines that it spawned. The only
statistical finding in the study had to do
with latency of more than ten years from
the time people began using the cell phone
to the development of their tumor. Latency
is a very poor measure of cumulative
exposure to cell phone radiation as evidenced
by a dozen other published studies.

The Study Included No Reasonable
Exposure Variables And Thus Created
Bias Toward A Finding Of No Risk.

* The study covered phones used from 1982
through 1995 — antique technology that bears
little resemblance to the phones in use today.
Early phones operated with very different
power profiles compared to modern phones
and thus exposure plumes with the ability
to affect biological cells were very different.
In addition, background levels of information-
carrying radio waves are orders of magnitude
higher in today’s environment than in the
past; synergies between ambient exposures
and phone related near-fields are more severe
today than during the time-frame of the study.
The investigators failed to point out these
caveats and the probability that the study
has little relevance to the dangers of phones
that are being used currently by more than 2
billion people around the globe.

Without quantitative exposure variables, it
is not possible to obtain a reasonable
assessment of cause and effect. In this study,
all 420,000 people were assumed to use the
cell phone exactly the same way. No account
is made for time on the cell phone at all. No
measures of minutes or hours per day of use
were included. The underlying premise,
therefore, is that everyone in the study used
the phone for the same amount of minutes.
Common sense and experience tells us that
would not be the case. This assumption of
similar use produces a dramatic
misclassification of exposure. Statistically,
this bias leads to a significant underestimation
of true risk because the exposure variable is
imprecise. In this case, the exposure variable
has no precision at all because it is non-
existent. Thus, statistical findings of no risk
would be the primary expectation from this
study design.

* Further, in the early days of cell phones,

time on the phone was very expensive. People
did not use a cell phone as a major source of
communication. Thus, people in the Danish
study were unlikely to have used cell phones
for very long each day. It is therefore
reasonable to assume that exposures across
the entire cohort were on average very low.
Low exposures coupled with no precision in
the distinguishing high from low exposures
compounds bias in this study design toward
the null. Thus, at the outset, it would be
clear to both the investigators and the
sponsors of the study that the chances of
finding any increase in risk were very
minimal.

The Study Was Not Based on Any
Previous Biological Findings, so its
Chances of Finding a Biological Risk
Were Exceedingly Low.

* A basic tenet of epidemiology is that
hypotheses in studies should be linked to
biological mechanisms that will help explain
the observations in the research. Studies
intended to assess risk therefore include
rationale that would address, for example,
brain tissue exposed within the near-field
plume emanating from a cell phone and
subsequent biological responses. That is why
studies that have provided the most
information about risks in humans from cell
phones have focused on such epidemiological
variables as concordance between the side of
the head where a phone is used and the side
of the head where a tumor occurs. No such
rationale was included in the Danish study
design so the study had no biological basis.
Thus, any finding of risk increase would be
due to chance and therefore extremely
unlikely.

* Further, the investigators took no account in
their writing of findings already confirmed
in the peer-reviewed literature. Studies show
that radio frequency radiation causes
biological cell membrane dysfunction that
leads to genetic damage, cellular dysfunction
including blood-brain barrier leakage and
disruption of intercellular communication —
all harbingers of serious disease, including
cancer. The working hypothesis of the Danish
study remained purely statistical and by
design stayed away from anything to do
with mechanisms of disease. It is noteworthy
that disease mechanism data which portend
disease are the weak point in the industry’s
argument that cell phones are safe.

The Investigators Limited Their Access
to Data That Would Have Made the
Study More Robust, Thus Limiting the
Chances of Finding Any Risk Increase.

» The most important data in this study would
have come from people who used the
phones most. The enrollment criteria for the
study, one phone call per week for six months
is likely to have created a very large group of

2 - Journal of the Australasian College of Nutritional & Environmental Medicine - April 2007

study subjects who had very little exposure
to cell phone radiation. In the a priori study
design, all commercial phone subscribers
were excluded from the study. Considering
the high expense of phone minutes during
the 1980s and 1990s where the study was
focused, it is likely that commercial
subscribers would have been the heaviest
users. Therefore, a selected group who would
have provided important information on any
disease risks actually related to cell phone
radiation was eliminated by choice of the
investigators.

* Another important subset would have been

those people who used their phones on the
same side of the head where their tumors
were located. This would be the only subset
of phone users with tumors who would
definitively have been exposed to measurable
levels of cell phone radiation in the only part
of the head where the radiation could have
an effect. Those people were not culled out
and studied and thus an opportunity to learn
something important about brain cancer risk
was missed. Because the investigators had
access to subscriber information and user
lists obtained from the phone companies, it
is reasonable to assume that type of in-
depth study could have been completed if
the investigators so desired.

Internal Inconsistencies Raise Red
Flags About the Methods.

* The most fundamental portion of a scientific

report is the review of prior literature and a
clear statement of the hypothesis the study
is intended to address based on that literature.
The balance and fairness with which the
report is written isreflected in the review of
the literature. It is noteworthy that on the
first page of the Danish report virtually all
research that indicated any risk from cell
phones was summarily dismissed. One
specific quote by the Danish investigators
on page one is illustrative: “Most studies
have not found a statistically significant
overall association with the risk of brain
tumors for use of 10 or more years, except
two, for which methodologic issues have
been raised.” That quote does not square
with the data presented here in the appended
Table 1. In the peer reviewed published
literature, there are more than 300 statistically
significant findings indicating an increase in
risk. It is noteworthy that most of the same
studies cited under Table 1 are also cited in
the Danish paper.

In this study the risks of all types of cancer
in the Danish men and women were
statistically low, except for cervical cancer
in women. Those findings would suggest
that the population of Denmark has a
comparatively low cancer risk overall.
However, international cancer statistics
show that Denmark is among the top 15
countries in the world for cancer deaths
among both men and women. Some tallies



show Denmark to be number one in cancer
mortality among women. The bottom line is
that this study shows Danes have low cancer
risk but the world data say they have high
cancer risk. The low Danish cancer risk
hypothesis does not hold up and it suggests
something is wrong within the study’s data.
* The apparently low site-specific cancer risk
findings could be the result of a systematic
overestimate of the expected numbers of
cancer cases that were calculated in the study.
That would mean that the analytical
algorithm, or the method used by the
investigators for calculation, was somehow
altered or flawed. If expected numbers are
artificially high, then risk estimate numbers
would be artificially low. Such a phenomenon
would result in an artificial finding of no risk
in the study. Only the investigators
themselves have control over that aspect.

Dissemination of the Study
Results

It is not likely an accident that immediately
after the Danish study was released media
outlets from around the world were somehow
made aware of the new study and the findings.
It is noteworthy that the bland title of the
study, “Cellular Telephone Use and Cancer
Risk: Update of a Nationwide Danish Cohort,”
bears little resemblance to the headlines it
produced:

* ‘Cell Phones Don’t Cause Brain Cancer’ —

The Toronto Daily News
* ‘Cell Phones Don’t Raise Cancer Risk’ —
Reuters
‘Big Study Finds No Link Between Cell
Phones, Cancer’ — SJ Mercury News
* ‘Study: Cell Phones Cause Cancer’ —

Albuquerque Tribune
* ‘Study: Cell Phones Safe’ — Newsday
* ‘Cell Phones Do Not Cause Cancer’ —

Techtree.com, India

It is also not likely to be an accident that
science groups immediately and aggressively
weighed in to validate the conclusion:

* ‘Cellular Telephones Not Associated With

Cancer Risk’ — INCI Spectrum
* ‘Cell Phone-y Scare’ — American Council on

Science and Health

It would strain the credulity of even the
most casual observer to believe that these media
and science groups were anxiously awaiting
the release of the Danish cohort update.

That the information release was highly
coordinated would be a reasonable assumption
based on the facts. However, given the
weaknesses in the study and the obvious
limitations that follow from those weaknesses
in terms of ruling out a cell phone related
cancer risk, it is remarkable that so many groups
would blindly run with the headlines.

However, when a study like this Danish
report is released, the media need a reason not
to cover it, especially against the frontal public
relations assault that comes from the industry

Appendix what we
Table 1 wanted to hear.
Statistically Significant Findings from When we
Key Epidemiological Studies1,2 of the refused to give
Link between Cell Phones and Tumors by . g
Source of Finding — Independent or Industry them funding to
Number Mean Risk Ratio® do the WOI’k,
Boice and
Independently Funded McLaughlin
Positive Findings (show a link) .
Malignant Tumors 182 27 went directly to
Benign Tumors 25 2.7 the industry
Negative Findings (show no link) W.lth the same
Malignant Tumors 0 0 pitch — and
Benign Tumors 0 0 they were
Industry Funded hired. .
Positive Findings (show a link) The Danish
Malignant Tumors 59 1.2
Benign Tumors 39 1.5 Stl%dy release.d
this week is
Negative Findings (show no link) one of many
Malignant Tumors 1 0.7 tudi £
Benign Tumors 16 0.6 s u 165 Irom
this group of
Footnotes: i investigators —
1. Includes the recent Danish cohort study .
2. Appearing in peer-reviewed journals since 2001 all concluding
3. For example, a risk ratio of two indicates a doubling of the risk with similar
of tumors in cell phone users ﬁndings of no

with the release of new data that they believe
supports their position. No one is providing
those reasons to the media, so the stories run
around the globe. But, there is more going on
here.

In 1993, I was asked by the cell phone
industry to run a $28.5 million dollar research
effort, funded by the industry and overseen by
the federal government. The program, called
the WTR, was aimed at addressing the cell
phone and brain cancer question.

When the initial studies seemed to indicate
no problem, the industry was pleased and
supportive; but when the subsequent and more
thorough studies indicated that cell phone
radiation caused biological changes, the
industry became displeased and sought to close
down the program. Completed in 2000, the
WTR program remains the largest ever
addressing cell phones and cancer.

Our WTR program also had a tie with the
present Danish study. Back in the 1990s, two
of the authors of the 2006 Danish study, John
Boice and Joe McLaughlin, applied to the WTR
program for funding to do the same
epidemiology study that was released this
week. When they made the proposal on behalf
of their company, the International
Epidemiology Institute, both were employees
of the National Cancer Institute. That affiliation
was an important part of how they presented
their credentials. After consideration of their
proposal, we denied them funding because we
were not convinced they would provide
meaningful findings. We also were not
comfortable with the study design that was
presented to us. The investigators put too
much emphasis on the probability that the
study would not find risk increases. Because
the program was funded by the industry, they
might have thought the low-risk pitch was

tumor risk from
cell phones. In
2001, they released what they then lauded as
one of the largest studies to date, and Boice
went on a television tour to blunt the effects of
a book I co-wrote with renowned Washington
syndicated columnist, Martin Schram. The
book, Cell Phones: Invisible Hazards in the
Wireless Age told of the clash of science and
politics within the research program and
concluded that by 2001, science had raised
serious red flags about the health of millions of
cell phone users.

The American Cancer Society is also in on
the support bandwagon for the Danish study.
Now circulating to attest to the findings of the
study are comments from Michael Thun, a
vice-president at the society. He has taken the
position that the Danish study confirms no
risk from cell phones. It is noteworthy that in
2002, scientists from the American Cancer
Society testified on behalf of the cell phone
industry in brain cancer litigation. The case
was brought in Federal Court in Baltimore,
Maryland by surgeon Christopher Newman,
who had claimed that his terminal brain tumor
was the result of his cell phone use. The
American Cancer Society testified that the
tumor had not been caused by his cell phone.

Within a year of that testimony, a report
was released by the American Cancer Society
that included cell phones as one of that year’s
greatest cancer myths. The subsequent
connection between the American Cancer
Society and the cell phone industry was
arrogantly blatant. In 2005, Dr. Sanjay Gupta
of CNN ran a story that included Mt. Sinai
Medical Center surgeon Keith Black. Dr. Black
believed that the tumor that took the life of his
patient, famous attorney Johnnie Cochran, was
due to cell phone use. The industry did not
even reply to the questions raised in the story
about the link between the tumor and Johnnie

Journal of the Australasian College of Nutritional & Environmental Medicine - April 2007 - 3



Cochran’s cell phone use. Instead, the industry
submitted a written statement that simply
referred to and quoted the American Cancer
Society’s report indicating that cell phones
were a cancer myth. Thus, the industry was
able to use the American Cancer Society paper
as a public relations shield to manage the story.

Final Comment

The world wants to know that the cell
phones that they have used and will continue
to use are safe. But the Danish study was
epidemiologically constructed to produce a
finding of reassurance that may well not have
been supported even by a more professionally
conceived study designed to really assess risk.
The study has been trumpeted far beyond any
reasonable reading of the data as proof that cell
phones are safe. This is a disservice to
consumers who want to believe that scientists
and doctors can be trusted to be honest with
data and to keep them safe. The Danish registry
remains a valuable resource. But, we are still
awaiting a proper epidemiological study that
will be able to use that resource to help tell the
world what it needs to know.

The cell phone industry indeed
has a sophisticated program in
place to guard their financial
interests. That is reasonable so
long as harm to an unwitting
public is not part of the result.
One symptom of the
effectiveness of the program is
that industry-funded studies in
many cases now produce
industry-desired outcomes. But
tampering with the integrity of
scientists, scientific systems and
public information steps over the
lines of propriety that are
appropriate for protecting
business interests — especially
when the casualty of the interference is public
health and safety.

I
2
9
I
=]
_|
=]
e
1y
=
z

Reprinted by the kind permission of: References supplied on request and available
Dr. George L. Carlo! o S acnem.org=.

Science and Public Policy Institute .
Safe Wireless Initiative oy g

Washington, D.C.
www.safewireless.org
202-756-7744

4 - Journal of the Australasian College of Nutritional & Environmental Medicine - April 2007



